فرانچایز کردن کسب و کار
فرانچایز کردن کسب و کار، یک مسیر اثبات شده برای رشد سریع است. حال اینکه ما چگونه فرانچایز شویم نیز خودش در این اقتصاد چالش برانگیز تبدیل شدن به یک گیرنده ی فرانچایز، یک بلیط خودکار به سوی موفقیت نیست. با این حال، بسیاری از صاحبان کسب و کار رویای دیدن نام تجاری خود را به عنوان نامی بزرگ، با شبکه ای گسترده در سراسر جهان در سر می پروارانند.
در حقیقت راز موفقیت برندهای بزرگ خدماتی و صنعتی استفاده از مدل فرانچایز است. فرانچایز یکی از پدیدههای دنیای معاصر در حوزه کسب و کار و خدمات عمومی است که منجر به ایجاد الگوهای زنجیرهای میشود. در این شیوه کسب و کار یک شرکت یا برند موفق، در ازای دریافت درصدی از درآمد طبق یک قرارداد مشخص و بلندمدت حق استفاده از لیسانس، برند و آموزش را به فرنچایز گیرنده میدهد و خدماتی مانند تأمین مواد اولیه، بازاریابی و تبلیغات را نیز بر عهده میگیرد.
برای مثال در رستورانهای زنجیرهای مالکیت هر شعبه با شخصی متفاوت است اما شیوه اداره، دستورالعمل پخت غذا، دکوراسیون و حتی تابلو و آرم رستوران مطابق با الگوی ثابتی صورت میگیرد که توسط فرانچایز دهنده تدوین میشود
دلیل استقبال از فرانچایز چیست؟
درواقع فرانچایز استفاده از یک مدل آزمایششده و موفق برای کاهش ریسک سرمایهگذاری است. در بازار عصر حاضر شکست اقتصادی بهسختی جبران شده و بازگشت سرمایه ازدسترفته تقریباً غیرممکن است و این موضوع موجب شده تا چه در بخش اقبال عمومی و چه در بحث سرمایهگذاری خارجی استقبال خوبی از برندهای زنجیرهای شود. این شیوه کسب و کار چندان در ایران ناشناخته نیست. سالهاست که فروشگاههای زنجیرهای با شکل و شمایلی مشابه و خدماتی یکسان در شهرهای بزرگ و کوچک فعالیت میکنند.
افزون بر این بسیاری از کسب و کارهای منفرد مانند فست فودها و حتی بستنی فروشیها نیز پس از کسب شهرت و رسیدن به سود کافی اقدام به گسترش فعالیت خود در قالب شعبههای متعدد میکنند. فرانچایز یک مدل برد-برد در بازار رقابتی محسوب میشود.
از سویی فرانچایز دهنده با ارائه تجربیات ارزشمند خود به فرانچایزگیرنده و از طریق فروش بیشتر فرانجایزگیرنده به درآمد سرشاری میرسد؛ تجاربی که بهسختی و با آزمون و خطا و پژوهشهای فراوان به دست آمدهاند و از سوی دیگر فرانچایز گیرنده نیز بدون نگرانی از شکست تجاری و بینیاز از اموری مانند تبلیغات و بازاریابی با اتکا به تجاربی که بارها آزمون خود را پس دادهاند اعتماد نموده و به فعالیت و کار اصلی خود تمرکز میکنند.
امروزه حوزه کسب و کار فرانچایز دیگر به فروشگاهها زنجیرهای خلاصه نمیشود و موفقیت این الگو موجب شده تا مشاغل و خدماتی نظیر رستوران، سوپرمارکت، مهدکودک، مدرسه، دانشگاه و مراکز درمانی و بیمارستانها نیز به این شیوه اداره شوند. داراییهایی که در قالب فرانچایز گسترش مییابند تنها به موارد فیزیکی محدود نمیشود.
فرانچایز میتواند کپی رایت، پتنت، فرمولاسیون و دانش فنی ساخت و تولید یک محصول را نیز به سود دهی برساند..
مزایای فرانچایز برای شروع یک کسب و کار
مزایای فرانچایز برای شروع یک کسب و کار موفق علاوه بر تولید یک محصول خوب یا ارائه خدمات مناسب نیاز به تبلیغات و بازاریابی قوی دارید. این موضوع نیازمند زمان، پول و دانش کافی در حوزههای مختلف است. بدون این موارد نیز احتمال شکست و از دست رفتن سرمایه بسیار محتمل است.
اما فرانچایز میتواند تمام این موانع را از سر راه بردارد. هر کسب و کاری حتی با یک ایده خلاقانه، اگرچه ممکن است به سبب ایده خود با احتمال کمتری با شکست مواجه شود اما به دلیل ناآشنا بودن با فرایندهای اجرایی و مدیریتی معمولاً در سالهای نخست به سوددهی نمیرسد. اما استفاده از الگوی فرانچایز موجب تسریع در رسیدن به سود و بازگشت سرمایه میشود.
بنابراین اگر ایدهای خلاقانه برای برپا کردن یک کار جدید و صبر زیاد برای به انتظار نشستن موفقیت ندارید و از شکست اقتصادی و از دست رفتن سرمایه خود نیز بیمناک هستید بهتر است استفاده از الگوی فرانچایز را بهعنوان یک پیشنهاد منطقی در صدر تصمیمات خود قرار دهید.
مزایای فرنچایز برای مشتریان چیست؟
مشتریانی که از یک فرنچایز اقدام به خرید محصولات و یا خدمات میکنند، معمولا به این رفتار خرید خود ادامه میدهند. مشتریان ریسک عوض کردن استفاده از سرویس یک فرنچایز دهندهی آشنا را در مقابل استفاده کردن از سرویس یک کسب و کار کمتر شناخته شده قبول نمیکنند؛ مخصوصا اگر سرویس ارایه شده هزینهی قابل توجهی را از مشتری بطلبد.
در اصطلاح Switching Cost تعویض برای یک مشتری از یک فرنچایز به یک کسب و کار کمتر شناخته شده بسیار بالاست. فرنچایزها سطح یکسانی از کیفیت را برای مشتریان فراهم کرده و معمولا مشتریان را با نوسانات کیفیتی سورپرایز نمیکنند، آنها همیشه محصولات یا خدمات خود را با یک قیمت، در یک مدل تجاری به مشتریان ارایه داده و امکاناتی نظیر استفاده از مزایای سابقه خرید را در تمام شعب برای مشتریان فراهم میآورند.
کارآفرینی یا فرانچایز ؟
همانطور که می دانید کارآفرینی دردسر های خود را دارد و به اعتقاد بعضی ها به در دسرش نمی ارزد. به همین دلیل خیلی ها به جای راه اندازی یک کسب و کار جدید از فرانچایز استفاده می کنند. در صورت گرفتن فرانچایز شما ابتدا مبلغی را به فرانچایز دهنده به عنوان قبول مسئولیت و انجام کار می پردازید و مقداری از فروش خود را به وی می دهید. اما تمامی امکانات از قبیل مواد و کالا ها، آموزش، نیرو، چارت سازمانی و سامان دهی را دریافت می کنید و از حمایت همیشگی فرانچایز دهنده برخوردار هستید.
در شروع یک کسب وکار جدید شما با آزمون خطا جلو خواهید رفت اما با گرفتن حق امتیاز یک برند و استفاده از فرانچایز، شما شکست خود را به صفر نزدیک می کنید چراکه برند هایی که فرانچایز می دهند شناخته شده هستند و نیازی نیست که شما خود را به آب و آتش بزنید تا مشتری ها را به سمت خود بکشانید.
مزایای استفاده از فرانچایز
• سرمایه گذاری با ریسک کمتر
• عدم نیاز به تخصص یا تجربه زیاد
• دسترسی به بازار فروش مطمئن و از قبل تثبیت شده
• سود دهی سریع
• عدم نیاز به تبلیغات جداگانه
• استفاده از آموزشهای اولی شرکت فرانچایز دهنده
• تنوع درهنگام انتخاب شرکتهای فرانچایز دهنده بر اساس میزان سرمایه
• عدم وابستگی بازار فروش به قوم یا ملیت خاص
.
تعریف مدل فرانچایز
یک رابطه مدت دار و بلندمدت که فرنچایز دهنده حق بهره مندی از لیسانس و برند خود را به فرنچایز گیرنده می دهد و در زمینه سازمان دهی، آموزش، تامین مواد، بازاریابی و مدیریت به فرنچایز گیرنده کمک میکند و در ازای آن مبلغی از درآمد فرنچایز گیرنده را در اختیار می گویند. فرنچایز یک مدل از همکاری در کسب و کار است که برای عرضه یک محصول یا خدمت به کار می رود.
کسب و کارهای کوچک و فرانچایز
اگر خرید یک کسب و کار موجود برای شما منطقی به نظر نمی رسد و از راه اندازی یک کسب و کار جدید هراس دارید (به خاطر احتمال بالای شکست) پس بهتر است مدل فرانچایز را مد نظر قرار دهید. در مدل فرانچایز، فرانچایز گیرنده ابتدا یک مبلغ اولیه پرداخت می کند (به خاطر التزام به کار) و در ازای فروش خود نیز مقداری از درآمد را به گیرنده می دهد. در ازای آن اجازه استفاده از حق علامت تجاری فرانچایز دهنده، حمایت مداوم از طرف فرانچایز دهنده، حق فروش محصولات فرانچایز دهنده و استفاده از فرآیندهای سازمانی آن و آموزش های آن را به دست می آورد.
علاوه بر استفاده از یک برند پایدار و ثابت شده، فرانچایز گیرنده از مزایای دیگری نیز برخوردار می شود. عموما استارت آپ ها و کسب و کار های نوپا به علت ناآشنا بودن با فرآیندهای اجرایی و مدل های مدیریتی در سالهای اول اشتباهات زیادی مرتکب می شوند و به همین دلیل احتمال زیادی برای شکست دارند. اما فرانچایز گیرنده می تواند از روش های موفق اجرایی و مدیریتی فرانچایز دهنده (که در طول زمان اصلاح شده و امتحان خود را پس داده اند) استفاده کنند و در دام اشتباهات خود نیفتند.
قدرت دسته جمعی
وقتی تعداد زیادی کسب و کار کوچک تحت یک فرنچایز عمل می کنند از مزایای کار جمعی بهره مند می شوند. قدرت بالاتر در خرید و چانه زنی از موضع بالا (به علت تعداد بالای مصرف کنندگان) می تواند به آنها کمک کند. به علت درآمدهایی که در اختیار فرنچایز دهنده داده می شود، می توان در مقیاس وسیع تری تبلیغات کردو با قدرت بیشتری در زمینه برندسازی عمل کرد. در مدل فرنچایز شرکت های تحت حمایت دیگر نیازی به وقت گذاشتن و هزینه کردن برای برندسازی و تبلیغات ندارند و تمام مراحل تبلیغات توسط شرکت فرنچایز دهنده به صورت متمرکز انجام می شود.
.
فرانچایز چیست و چگونه ریسک سرمایهگذاری را کاهش میدهد
«فرانچایز» یکی از آن اصطلاحاتی است که در سالهای اخیر زیاد به گوش میخورد. فرانچایز در اصل اجازه استفاده از نام تجاری و اعطای نمایندگی برندهای بزرگ تجاری، خدماتی و صنعتی در ازای دریافت درصدی از درآمد طبق توافقی بلندمدت برای حق استفاده از نام برند و امتیاز آن به منظور گسترش کسب و کار برندها و نامهای بزرگ و مشهور است.
.
وقتی از فرانچایز صحبت میکنیم دقیقا از چه چیزی حرف میزنیم؟
به طورکلی «فرانچایز» برای کسانی مناسب است که دارای یک سرمایه متوسط بوده ولی ایده کسب و کار ندارند، اما مایل هستند سرمایه خود را در یک کسب و کار با درجه آزادی متوسط به کار انداخته و سود متوسطی هم به دست آورند. کسانی که در کار به دنبال تغییر و تحوالت سریع یا ریسکهای بزرگ و سودهای بالا هستند برای فرانچایز ساخته نشدهاند. یکی از پرطرفدارترین اشکال کسب و کار که در سالهای اخیر تمایل به آن خصوصا در کشورهای در حال توسعه رشد فراوانی داشته فرانچایز است. و فرانچایز ریسک سرمایهگذاری را کاهش میدهد. چطور؟ در حقیقت فرانچایز استفاده از داراییهای فکری شرکتها و کسب و کارهای معتبر (مانند برند، اختراعات ثبت شده و…)تحت قراردادهای مشخصی و در قبال پرداخت هزینههایی به عنوان حق استفاده از این داراییهای فکری است. این صنعت در بازار رستوران، فست فود و کافی شاپ بیش از سایر کسب و کارها دیده میشود و در این بین شاخصترین آنها در دنیا رستورانهای زنجیرهای «مک دونالد» است. در ایران نیز نمونههایی از ایجاد چنین شبکههایی از توزیع خدمات وجود دارند
چرا فرانچایز ریسک سرمایهگذاری را کاهش میدهد؟
معمولا سرمایهگذاری در بازار عملی پر از ریسک و خطر محسوب میشود. ممکن است فردی با سرمایه زیاد در بازار سرمایهگذاری کند و در بازاری پر از ریسک دچار ورشکستگی شود. در این شرایط معمولا جبران سرمایه از دست رفته عملی غیرممکن به نظر میرسد.
به همین دلیل است که در حال حاضر «فرانچایز» یا همان اعطای نمایندگی یک برند تجاری موفق و مشهور یک مدل سرمایهگذاری برد-برد محسوب میشود. این در حالی است که برند فرانچایز دهنده با ارائه یک الگوی آزمایش شده، تجربیات و آزمون و خطاهای خود را در زمینه فروش به رایگان و طبق توافق در اختیار فرانچایز گیرنده قرار میدهد. از سوی دیگر فرانچایز گیرنده هم بدون نگرانی از شکست تجاری و بینیاز از اموری مانند تبلیغات و بازاریابی با اتکا به تجاربی که بارها آزمون خود را پس دادهاند اعتماد کرده و به فعالیت و کار اصلی خود تمرکز میکند.
شاید به همین دلیل است که دیگر این شیوه کسب و کار فقط به رستورانها و فروشگاههای زنجیرهای محدود نمیشود و گستره آن به مشاغل و خدماتی مثل بیمارستانها، مهدکودکها، مدارس و حتی دانشگاهها هم کشیده شده است. در این میان مشهورترین و گستردهترین سیستم فرانچایز حال حاضر در سطح جهانی مربوط با رستورانهای زنجیرهای مکدونالد است که یک سیستم موفق در این زمینه به شمار میرود. به این ترتیب کاهش ریسک سرمایهگذاری با فرانچایز در حال حاضر بسیار مورد توجه کارشناسان اقتصادی در بازارهای جهانی است.
چگونه فرانچایز شویم؛ کاهش ریسک سرمایهگذاری با فرانچایز
اگر قصد دارید شاهد کاهش ریسک سرمایهگذاری با فرانچایز باشید و کسب و کارتان را تبدیل به فرانچایز کنید در ابتدا باید مبلغی را به فرانچایز دهنده به عنوان قبول مسئولیت و انجام کار بپردازید و مقداری از فروش خود را هم به شخص یا سازمان صاحب برند ببخشید. این در حالی است که تمامی امکانات از قبیل مواد و کالا ها، آموزش، نیرو، چارت سازمانی و سامان دهی را دریافت می کنید و از حمایت همیشگی فرانچایز دهنده برخوردار هستید. زمانی که شما فرانچایز میشوید در حقیقت تبدیل به زیرمجموعه ای از یک مجموعه ی بسیار بزرگ شدهاید و به همین دلیل دیگر نگران تبلیغات نیز نخواهید بود. از آنجایی که فرانچایز دهنده مبلغی از فروش شما را دریافت می کند و تعداد این مبالغ زیاد است، فرانچایز دهنده هزینه های بسیار بالا و خوبی را برای تبلیغات برند خود انجام می دهد و این به نفع شماست
فرانچایز شدن چه مزایایی دارد؟
شما با فرانچایز شدن میتوانید کسب و کار خودتان را داشته باشید و در عین حال کاهش ریسک سرمایهگذاری با فرانچایز را تجربه کنید. در حقیقت این سیستم روشی مطمئن برای سرمایه گذاران جدیدی بوده که علاقمند به راه اندازی کسب و کار در زمینه مشابه با شرکت فرانچایزدهنده است، در این روش شخص میتواند با ریسک کمتر، علی رغم درصد سود ظاهری کمتر به دلیل دسترسی به بازار فروش از قبل ثبات یافته، سود واقعی بیشتری داشته باشد. به این ترتیب یکی از برجستهترین پیشرفتهای اقتصادی در قرن بیستم، رشد این شیوه نوین و موفق کسب و کار است. فرانچایزینگ که به عنوان یک روش انجام کسب وکار در نیمه دوم قرن بیستم ظاهر شد و به توسعه در خلال دهههای ۱۹۸۱ و ۱۹۹۱ ادامه داد، در حال حاضر نیرویی عظیم برای رشد کسب وکار، خلق مشاغل و توسعه اقتصادی است. این شیوه توزیع یا سیستم توسعه کسب و کار فرصتهایی در اختیار افراد و شرکتهایی قرار میدهد که میخواهند کسب و کار خود را با هدف توزیع محصولات و خدمات توسعه دهند. یکی از کشورهایی که در تعریف مباحث نوین کسب و کار، انجام نوآوریها و توسعه دانش مدیریت فعالیت میکند، کشور آمریکا است. در ایالت متحده آمریکا هر ۸ دقیقه و در دنیا هر ۶۵ دقیقه یک فروشگاه یا یک مرکز زنجیرهای با مدل کسب و کارهای فرانچایزی افتتاح میشود و در کشور استرالیا بیش از یک سوم تمامی کسب و کارها به همین شیوه توسعه یافته است و این تنها بخشی از آمار شگفت انگیز و تکان دهنده صنعت ثروت آفرین و اشتغالزای این شیوه کسب و کار موفق در جهان است. هنوز هم به کاهش ریسک سرمایهگذاری با فرانچایز شک دارید؟
آدرس : بخش مرکزی، بزرگراه ارتش، خیابان شهید حسن عرب حلوایی، پلاک 67
کدپستی: 1955633643
تلفن : 22381734-021
ایمیل:mr.nateghiii@gmail.com
© تمامی حقوق برای پرپل سوخاری محفوظ است.